Wednesday, April 20, 2011

Latihan 4 UM dan 5 UPM

Baca soalan struktur di bawah dan jawab soalan-soalan yang diberikan.

Abang : Adik, jangan tangkap burung itu dengan jerat. Kita perlu menyayangi burung.
Adik : Kenapa bang... ? Burung bukannya manusia.
Abang : Bukan begitu. Burung juga makhluk ciptaan Tuhan. Kita perlu memeliharanya dengan baik.
Adik : Tapi bang...kalau tak mahu dijerat boleh ke saya melastik burung?
Abang : Itu tindakan yang agak keterlaluan.Bayangkan adik ditangkap dan dijerat. Adik suka tak?
Adik : Tak suka.
Abang : Semua benda hidup adalah ciptaan Tuhan dan kita tidak boleh menganiaya makhluk Tuhan.
Adik : Oh begitu. Saya minta maaf bang...Saya tidak akan menganiaya makhluk lain.


(a) Huraikan dua nilai yang perlu ada pada watak Adik.
i) ......................................................................................................................................................................................................................................................
ii) ......................................................................................................................................................................................................................................................
[4 markah]

(b) Setelah mendengar penjelasan daripada Abang, Adik meminta maaf atas kesalahannya. Nyatakan satu nilai yang ditunjukkan oleh Adik.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
[1 markah]

(c) Huraikan tiga faedah memelihara spesies burung dan tumbuhan ciptaan Tuhan.
i) ......................................................................................................................................................................................................................................................
ii) ......................................................................................................................................................................................................................................................
iii) ......................................................................................................................................................................................................................................................
[3 markah]

(d) Terangkan dua cara terbaik untuk melindungi spesies burung dan tumbuh-tumbuhan hutan.
i) ......................................................................................................................................................................................................................................................
ii)
................................................................................................
[2 markah]

No comments:

Post a Comment

BLOG PENDIDIKAN MORAL